Allmänna villkor - Försäljning
§ 1 Tillämpningsområde
(1) Följande villkor gäller för avtal som ingås mellan dig som kund och oss som leverantör, cleverbuy GmbH, genom vår webbplats https://www.cleverbuy.de/. Avvikande allmänna villkor från kunden erkänns inte, om inte leverantören uttryckligen skriftligen godkänner deras giltighet.
(2) Kunden anses vara en konsument, om syftet med de beställda leveranserna och tjänsterna inte huvudsakligen kan hänföras till hans eller hennes yrkesmässiga eller självständiga yrkesverksamhet. Å andra sidan är en näringsidkare en fysisk eller juridisk person eller ett rättsligt subjekt som handlar i utövandet av sin yrkesmässiga eller självständiga yrkesverksamhet när avtalet ingås.
§ 2 Avtalens ingående
(1) Kunden kan köpa smartphones och tablets inklusive tillbehör från leverantörens sortiment. Beställningsprocessen för avtalsingående omfattar följande steg i vårt butikssystem: Val av produkt i önskad specifikation, Lägg till erbjudandet i varukorgen, Klicka på knappen 'Till kassan', Ange fakturerings- och leveransadress, Välj betalningsmetod, Granska och bearbeta beställningen och alla uppgifter, Klicka på knappen 'Beställ mot betalning'. Ansökan kan dock bara skickas och skickas om kunden godkänner dessa avtalsvillkor genom att klicka på knappen "Godkänn villkoren" och därmed inkluderar dem i sitt erbjudande.
(2) Om kunden har valt en direktbetalningssystem, kommer han eller hon först att omdirigeras till leverantörens sida för direktbetalningssystemet, där kundens uppgifter kan anges eller väljas. Slutligen kommer kunden att omdirigeras tillbaka till leverantörens webbshop på beställningsöversikten.
(3) Kundens inmatningsfel under beställningsprocessen kan korrigeras när som helst med hjälp av de vanliga tangentbords- och musfunktionerna. Innan ett erbjudande slutligen lämnas kan kunden granska sina uppgifter igen och korrigera dem på den föregående sidan genom att klicka på webbläsarens "Tillbaka"-knapp.
(4) Därefter skickar leverantören automatiskt en mottagningsbekräftelse via e-post till kunden, där kundens beställning återigen anges och kunden kan skriva ut den genom att använda funktionen "Skriv ut". Den automatiska mottagningsbekräftelsen bekräftar endast att kundens beställning har mottagits av leverantören och utgör inte ett godkännande av erbjudandet.
(5) Avtalet träder endast i kraft när leverantören accepterar erbjudandet genom att skicka ett separat e-postmeddelande (orderbekräftelse). Detta e-postmeddelande innehåller beställningsinformation, lagstadgade upplysningar enligt distansavtalslagen och allmänna villkor. Leverantören sparar inte hela avtalstexten.
(6) Avtalet ingås på tyska.
§ 3 Leverans, tillgänglighet för varor
(1) Leveranstiderna som anges av oss beräknas från tidpunkten för vår orderbekräftelse, förutsatt tidigare betalning av köpeskillingen (utom vid fakturaköp). Om det inte anges någon annan leveranstid för den aktuella varan i vår webbutik är leveranstiden normalt 2-3 arbetsdagar.
(2) Om det inte finns några exemplar av den produkt som kunden har valt tillgängliga vid tidpunkten för kundens beställning, kommer leverantören omedelbart att meddela detta i orderbekräftelsen. Om produkten inte kan levereras permanent avstår leverantören från att acceptera erbjudandet. I detta fall ingås inget avtal.
(3) Om den produkt som kunden har angivit i beställningen bara är tillfälligt otillgänglig, meddelar leverantören även detta omedelbart i orderbekräftelsen.
(4) Följande leveransbegränsningar gäller: Leverantören levererar endast till kunder som har sin vanliga vistelse (faktureringsadress) i ett av följande länder och kan ange en leveransadress i samma land: Tyskland och hela Europeiska unionen.
§ 4 Egendomsförbehåll
De levererade varorna förblir i leverantörens ägo tills full betalning har gjorts.
§ 5 Priser och fraktkostnader
(1) Alla priser som anges på leverantörens webbplats inkluderar gällande moms.
(2) Leveransen är gratis. Ytterligare information finns under "Frakt" på vår webbplats. Eventuella kostnader för penningöverföring (banköverföring eller växlingsavgifter hos bankerna) är uteslutande kundens ansvar i de fall där leverans sker till en medlemsstat i EU men betalningen har initierats utanför Europeiska unionen.
(3) Varorna skickas med posten. Om kunden är en konsument bär leverantören transportrisken.
(4) Vid återkallande måste kunden bära de direkta kostnaderna för returen.
§ 6 Betalningsmetoder
(1) Kunden kan betala med PayPal, förskottsbetalning via banköverföring eller Klarna. För mer information om dessa betalningsmetoder, se informationen under "Betalningsalternativ" på webbplatsen.
(2) Köpeskillingen ska betalas omedelbart vid avtalets ingående. Om betalningen förfaller på ett visst datum enligt kalendern, kommer kunden att vara i dröjsmål om han eller hon misslyckas med att betala i tid.
§ 7 Felansvar, Garanti
(1) Leverantören ansvarar för fel enligt de tillämpliga lagstadgade bestämmelserna, särskilt enligt §§ 434 ff. BGB. För föremål som levereras av leverantören gäller en garantiperiod på 12 månader gentemot näringsidkare.
(2) En ytterligare garanti gäller endast för de varor som levereras av leverantören om detta uttryckligen har bekräftats i orderbekräftelsen för den aktuella artikeln.
§ 8 Ansvar
(1) Kundens skadeståndsanspråk är uteslutna. Undantagna från detta är kundens skadeståndsanspråk på grund av kränkning av liv, kropp, hälsa eller på grund av kränkning av väsentliga avtalsförpliktelser (kardinalförpliktelser) samt ansvar för andra skador som beror på uppsåtlig eller grov vårdslöshet från leverantören, dess lagliga företrädare eller viktigaste agenter. Väsentliga avtalsförpliktelser är sådana vars uppfyllelse är nödvändig för att uppnå syftet med avtalet.
(2) Vid överträdelse av väsentliga avtalsförpliktelser ansvarar leverantören endast för den förutsedda skadan som är typisk för avtalet, om denna skada orsakades av en enkel försumlighet, med mindre det rör sig om skadeståndsanspråk från kunden på grund av kränkning av liv, kropp eller hälsa.
(3) Begränsningarna i punkt 1 och 2 gäller även till förmån för leverantörens lagliga företrädare och agenter om skadeståndsanspråk riktas direkt mot dem.
(4) Begränsningarna i punkt 1 och 2 gäller inte om leverantören har tigit med uppsåtligt om felet eller om han har lämnat en garanti för egenskapen hos varan. Detsamma gäller om leverantören och kunden har kommit överens om egenskapen hos varan. Bestämmelserna i produktansvarslagen förblir oförändrade.
§ 9 Ångerrätt
Konsumenter har en laglig ångerrätt vid ingående av fjärravtal, som leverantören utförligt informerar om under "Ångerrätt" på webbplatsen. Under "Ångerformulär" hittar du också vårt standardångerformulär.
§ 10 Slutbestämmelser
(1) För avtal mellan leverantören och kunden gäller tysk lag, med undantag för FN:s köplag. De lagstadgade bestämmelserna om begränsning av val av lag och tillämpligheten av obligatoriska bestämmelser, särskilt i det land där kunden har sin vanliga vistelse som konsument, påverkas inte.
(2) Om kunden är en affärsman, en juridisk person i offentlig rätt eller ett offentligt rättsligt särskilt förmånligt ändamål, är domstolsbehörigheten för alla tvister som uppstår ur kontrakt mellan kunden och leverantören leverantörens hemvist.
(3) Ändringar eller tillägg till dessa villkor måste vara skriftliga. Detta gäller även för upphävandet av detta skriftlighetskrav.
(4) Om enskilda bestämmelser i detta avtal är eller blir ogiltiga eller verkningslösa helt eller delvis, påverkar detta inte giltigheten av de återstående bestämmelserna. Lagbestämmelserna ersätter ogiltiga eller verkningslösa bestämmelser. Om sådana lagbestämmelser inte är tillgängliga i det enskilda fallet (regleringslucka) eller skulle leda till ett oacceptabelt resultat, kommer parterna att förhandla om att ersätta den ogiltiga eller verkningslösa bestämmelsen med en giltig bestämmelse som så nära som möjligt uppfyller dess ekonomiska syfte.